1. Информация за ОКС „бакалавър”
а. Наименование на специалността:
Връзки с обществеността
б. Форма на обучение и продължителност:
Обучението по специалността е с продължителност 4 години (8 семестъра) в редовна и задочна форма на обучение. Общият брой кредити, необходим за завършване на ОКС "бакалавър" е 240, като 10 от тези кредити са за успешно издържан държавен изпит или защитена дипломна работа.
в. Акредитация:
През 2013 г. е получена програмна акредитация за професионално направление 3.5. „Обществени комуникациии и информационни науки” за ОКС „бакалавър” и „магистър” за срок от пет години.
г. Кратко описание на специалността:
Връзки с обществеността е съвременна професионална дейност. Тя съдейства за осъществяване на активен и ползотворен диалог като условие за безконфликтно развитие на обществените отношения във всички области и на всички равнища.
Основен приоритет в обучението е изграждането на специалисти, които да участват в решаването на специфични проблеми от различни сфери на обществения живот. Тяхната основна професионална задача е да преодоляват дефицита на доверие, да поддържат активни социални връзки, да съдействат за постигане на позитивна идентичност на организацията, в която работят, да осигуряват нейното взаимодействие с други институции и обществени структури. Студентите, изучаващи тази специалност, получават интердисциплинарна подготовка в хуманитарната област.
Образователни цели на специалността
PR -дейностите са неразделна част от управлението на всяка организация и институция в частния и публичния сектор. Усъвършенстването на конкурентните механизми на пазарното стопанство, както и включването на страната в европейските структури изисква развитие на нова компетентност . Специалност “Връзки с обществеността” представлява образователен, институционален и научен отговор на новите предизвикателствата, поставени от паралелното развитие на три процеса:
- Натрупване, разпространение и систематизиране на провереното знание в областта на обществените комуникации.
- Изпълнение на обществената поръчка към висшето образование.
- Модерният начин на мислене на съвременния, млад човек и на неговото социално обкръжение.
Основните цели, заложени в обучението са:
- ¨ подготовка на специалисти с хуманитарен профил, които имат възможност за реализация в широк спектър от стопански, административни, държавни, политически, журналистически и социално–консултантски дейности , насочени към изграждане на имидж и спечелване на общественото доверие;
- ¨ изграждане на умения за създаване и поддържане на хармонични комуникационни отношения между дадена организация и нейните целеви групи;
- ¨ придобиване на компетенции за изследване, планиране, организиране, ръководене и контролиране на различни видове кампании и специални събития в реална и онлайн среда ;
- ¨ формиране на организационна култура, гъвкавост и адаптация в условията на динамична социална среда.
Съдържанието на учебния план, учебните програми, организацията на обучението и прилаганата кредитна система в специалност „Връзки с обществеността” гарантират на завършилите придобиване на следните компетенции и практически умения:
- - познаване в детайли на теоретичната система от знания на комуникационната социална наука и технология;
- - обработване и анализиране на научна информация и комплексно прилагане на резултатите за целите на конкретната практическа ситуация ;
- - разбиране и идентифициране на проблемите, приоритетите, задачите на информационната и комуникационна политика на структурата, в която работят;
- - проучване и анализиране на общественото мнение и нагласи;
- - разработване и осъществяване на стратегически комуникационни планове и програми;
- - формиране на комуникационна култура и поведение в организацията и обществото;
- - познаване същността и функционирането на традиционните и онлайн медии;
- - изработване на информационни и рекламни продукти;
- - професионално изготвяне на текстови материали, съпътстващи дейността на организацията;
- - прилагане на иновативен подход при продуциране и управление на събития в реална и онлайн среда.